Polunima. Polski Ośrodek Lalkarski
90-718 Łódź, Polska
Polunima. Polski Ośrodek Lalkarski Informacje o firmie
Ogólne informacje
POLUNIMA powstała 21.07.1961r., jako polski ośrodek Union Internatinale de la Marionnette (UNIMA) – stowarzyszenia lalkarskiego działającego od 1928 roku, skupiającego centra w 60 państwach.
Powstanie poprzedziła wieloletnia współpraca polskich lalkarzy z lalkarzami innych krajów. Inicjatorem kontaktów z UNIMA był na początku lat 30 Jędrzej Cierniak, związany z Instytutem Teatrów Ludowych. Bliższą współpracę nawiązał Jan Izydor Sztaudynger, organizator i popularyzator lalkarstwa w Polsce międzywojennej, autor pierwszej w Polsce książki o teatrze lalek pt. „Marionetki” (Lwów 1938).
Po drugiej wojnie światowej inicjatorem szerokiej współpracy międzynarodowej stał się Henryk Ryl, twórca Teatru Lalek „Arlekin” w Łodzi. Ryla wybrano też członkiem Prezydium UNIMA podczas V Kongresu UNIMA w Pradze w 1957 roku.
Na VI Kongresie w Brunszwiku (1960) we władzach UNIMA znaleźli się Henryk Ryl i Henryk Jurkowski. Z ich inicjatywy, w trakcie przygotowań do VII Kongresu UNIMA w Warszawie, powstał Polski Ośrodek Lalkarski UNIMA, zrzeszający indywidualnych dotychczas członków Międzynarodowej Unii Lalkarskiej.
W latach 1972-1980 siedziba Sekretariatu UNIMA mieściła się w Warszawie a funkcję Sekretarza Generalnego sprawował prof. Henryk Jurkowski. W latach 1984–1992 Henryk Jurkowski piastował stanowisko Prezydenta UNIMA, a obecnie jako Honorowy Prezydent UNIMA International.
Od 1986 roku we władzach UNIMA Polskę reprezentuje dr Marek Waszkiel.
POLUNIMA zrzesza blisko 200 członków zbiorowych (głównie instytucjonalne teatry lalek) i indywidualnych. Wśród nich są aktorzy-lalkarze, reżyserzy, scenografowie, obok profesjonalistów – amatorzy, obok artystów – krytycy i miłośnicy lalkarstwa.
al. 1. Maja 2 Łódź
- Godziny otwarcia
- Telefon kontaktowy
- +48426327385
- Linki
- Konta społecznościowe
- Słowa kluczowe
- teatr lalek
Polunima. Polski Ośrodek Lalkarski Opinie i oceny
Jak oceniasz tę firmę?
Czy jesteś właścicielem tej firmy? Jeśli tak, nie trać okazji na aktualizację profilu firmy, dodawanie produktów, ofert i wyższą pozycję w wyszukiwarkach.